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Xuan Nel Expósito publica’l primer manual p’aprender a tocar la cordión diatónica

Xuan Nel_ExpósitoEl Manual de Cordión Diatónica tien como finalidá la de valir de método de deprendimientu d’un instrumentu de la tradición musical d’Asturies que comparten munches tradiciones folclóriques mundiales: la cordión diatónica o cordión de botonera.

La cordión tocábase habitualmente en territoriu asturianu y n’otres zones vecines como’l norte de Llión y dalgunes partes de Galicia, onde cumplía la mesma función. Con esti manual lo que pretende Xuan Nel Expósito ye afondar nel uso y nel repertoriu d’esti instrumentu y facilitar a la xente que quiera averase al so estudiu una bona riestra de ferramientes que faigan que’l so conocimientu sea entreteníu y permita avanzar nel uso de la cordión.

La cordión diatónica ye un instrumentu aerófonu, quier dicise, que l’aire ye’l motor que produz el soníu. Una canal d’aire fai vibrar unes llingüetes que la cordión tien nel interior y que faen que suene. Les llingüetes tán nes caxes qu’atopamos nos estremos isquierdu y derechu de la parte que nos sirve d’almacén del aire que fai sonar l’instrumentu, el fuelle. En caún de los estremos d’esti fuelle alcontramos dos caxes. Nestes caxes hai unos somieres que valen de soporte a unes llingüetes metáliques que, al runfar, dan una nota. La botonera que ta na parte derecha del fuelle val pa executar la melodía. Y cola otra mano tócase la botonera de la parte isquierda del fuelle. Con ello podremos facer un acompañamientu rítmicoharmónicu.

La cordión diatónica, la diferencia principal que tien colos otros tipos de cordiones qu’existen, como les cordiones piano o les cordiones cromátiques de botón, ye qu’estes otres son unisonores; quier dicise, qu’en caún de los botones o tecles nun hai más qu’una nota, y non dos diferentes según ciarremos o ábramos el fuelle, como pasa cola cordión diatónica o de botonera.

La cordión n’Asturies: nacimientu y contexto La cordión ye ún de los instrumentos incorporaos nun hai tantu tiempu a la tradición musical del nuestru país. Sabemos bien cual ye l’orixe de la cordión.

Ye un instrumentu qu’inventó y patentó l’austriacu, de familia armenia, Cyrill Demian el seis de mayo del añu 1829. La cordión qu’inventó esti fabricante de pianos y d’órganos poco tien que ver col instrumentu actual, porque experimentó cambeos y evoluciones abondes hasta llegar al instrumentu que se toca agora. Puede dicise que la cordión ye ún de los instrumentos modernos de la tradición musical asturiana. Y puede dicise tamién que xunto al violín y la flauta, foi ún de los responsables de que los bailles a lo agarrao llegaren a la nuestra tradición. Ye mui normal atopar en repertoriu de los cordioneros vieyos, al par de les melodíes tradicionales p’acompañar el baille a lo suelto (sueltos, muñeires, saltones, cariaos y sones d’arriba), munches pal baille a lo agarrao por parexes, como son los valsiaos, les mazurques, les polques, los pasodobles y otres variedaes d’esti tipo de bailles. Los bailles a lo agarrao llegaron cola introducción d’estos instrumentos modernos, de manera que la cordión foi ún de los motores y tamién ún de los precursores de les maneres nueves de facer los bailles qu’entraben daquella n’Asturies.

Les primeres noticies escrites sobre la presencia de la cordión n’Asturies dexónosles Aurelio de Llano l’añu 1928, nel so llibru Bellezas de Asturias de oriente a occidente. Fala nél de la “feria de maestros” de Xera (Tinéu) y de cómo los llugares que nun teníen cerca una escuela nacional comisionaben en conceyu a dalgún vecín pa que na feria d’esti pueblu contratara maestros que punxeren escuela a los neños ente los meses de noviembre y abril. Diz Llano qu’estos maestros yeren mozos de ventitrés a trenta años, y que lo que sabíen yera lo que deprendieren nes escueles del so pueblu. Diz tamién que veníen en grupos dende Vabia y L.laciana con un zurrón al llombu, y que munchos d’ellos trayíen una cordión.

L’Autor Xuan Nel Expósito (Uvieo, 1968) empezó la carrera como músicu l’añu 1986, tocando la gaita de la que trabayaba con grupos d’investigación etnográfica como los Urogallos o Riscar y, más tarde, na Andecha Folclor d’Uviéu, onde se formó como cordioneru y escoyó la cordión diatónica por ser una variedá más antigua.

Pa deprender a tocar esti instrumentu foi mui importante la escucha de les gravaciones de cordioneros vieyos, procedentes del trabayu de campu d’estos grupos nos qu’Expósito tuvo y nos que tamién participó. Más tarde siguió formándose nel dominiu de la cordión con maestros de la talla de los bretones Étienne Grandjean o Alain Pennec, l’italianu Riccardo Tesi o l’irlandés Máirtín O’Connor. Más alantre llegaron les escueles de les bandes de gaites de La Villa y de Mieres, que dirixía daquella José Ángel Hevia, onde punxo clases de cordión. Col tiempu foi tamién maestro de cordión n’otres escueles d’Asturies y Llión hasta que s’integró en claustro de la Escuela de Música Tradicional Manolo Quirós del Ayuntamientu d’Uvieo, trabayu que compaxina col de maestru de cordión na Escuela del Grupu d’etnografía y folclore Reija de Llangreo. Nos escenarios Xuan Nel Expósito foi gaiteru de los veteranos Llan de Cubel y cordioneru de los grupos Nordés, Boides, Los Ciquitrinos, La Viérvene, La Pingarata y, sobremanera, d’un grupu fundamental na carrera d’él: Felpeyu, colos que tocó per tola Península Ibérica, Francia, Italia, Escocia, Inglaterra, Canadá, Australia, Líbano... y colos qu’editó seis discos. Tamién gravó un trabayu discográficu nel que la so curdión ye la protagonista: «Aire», reconocíu nel 2013 col premiu AMAS al meyor discu folk. Nesta obra tuvo acompañáu de les voces d’Anabel Santiago, Mapi Quintana y Marta Arbas y del pianista Jacobo de Miguel. Na actualidá ta trabayando na reactualización del soníu de les bandines tradicionales y toca cola bandina La Garrapiella.

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